Заняття

 

1. Комунікативна лабораторія.

Поради щодо формування в учнів інтересу до навчання.

https://drive.google.com/file/d/1Qgo-evwiA2QuqPAgd-5ZuytTd6cTwWLb/view?usp=sharing


                                                    **************


2. Стратегія розвитку самоосвітньої діяльності.

Коло ідей. Емоційний інтелект і сучасний урок зарубіжної літератури






Що таке емоційний інтелект:

https://drive.google.com/file/d/1sOZIImJV8kEpg14ckwhIJ3euCulDEkpV/view?usp=sharing


Емоційний інтелект і уроки зарубіжної літератури


Емоційний інтелект (англ. Emotional intelliqence) – група ментальних здібностей, які сприяють розумінню власних емоцій та емоцій оточуючих.

Складові EQ:

·  самосвідомість;

·  самоконтроль;

·  симпатія;

·  навики спілкування;

·  мотивація.

 

Рівень EQ залежить не лише від формування і вміння розкриватися під час уроків, а й від рівня EQ батьків, від типу мислення, темпераменту. 
Ян Амос Каменський сформував «золоте правило» дидактики: «Нічого немає в інтелекті, чого не було б у відчуттях».

 Саме через емоції, відчуття розглядаються твори  на уроках зарубіжної літератури. 
Основний спосіб розвитку емоційного інтелекту полягає у стимулюванні фантазії та уяви дитини, у використанні сюжетно-рольових ігор як основного засобу розвитку EQ .


Для досягнення поставлених завдань можна використовувати різні типи уроків:

·            уроки риторики – театр одного актора;

·            уроки ерудиції – написання творів-есе, етюдів, новел;

·            уроки-конференції, семінари, диспути – постановка й вирішення проблемних

            питань з опорою на текст художнього твору, на факти з життєвих ситуацій;

·            уроки виразного читання – складання синонімічних рядів;

·            уроки-консультації – вміння зробити повідомлення, написати реферат, доповідь;

·            уроки інтелектуальності ділової і рольової гри – написання цитатних

            характеристик героїв літературних творів, театралізованих уроків, складання

           сценаріїв, інсценізація і моделювання ситуацій;

·            уроки-колажі – художнє моделювання портрета вітру, дощу, мрії, образу Зими;

·            уроки - дослідження – наукова пошукова робота на задану тему;

·            уроки - діалоги – захист альтернативних думок із використанням цитат;

·            уроки - спогади – вивчення епістолярної та мемуарної спадщини письменників.

Найголовніше – після таких уроків, що у дитини розвивається емоційна сфера, її почуття, душа. Думаюча, емоційна і мисляча людина – це і є та людина, виховати яку ми прагнемо.


                                                *************


3.Практичний модуль.

Методи і прийоми, спрямовані на реалізацію емоційно - ціннісного компонента уроку зарубіжної літератури 




Формування інтересу школярів до предмета – це складний процес. У своєму становленні, розвитку зацікавленість учнів предметом проходить декілька етапів:    

 

·         цікавість (ситуативний інтерес),

·         допитливість (стійкий інтерес),

·         стійкий пізнавальний інтерес. 

 

Для того, щоб викликати інтерес до вивчення літературних творів на уроках зарубіжної літератури, необхідно пам’ятати, що учень повинен не лише поринути у світ мистецтва слова і стати співучасником творіння письменника, намагаючись зрозуміти героїв, їх вчинки, але й вчитися висловлювати свої емоції, почуття, виховувати впевненість у собі, вчитися стримувати свої емоції в певних ситуаціях, працювати над відкритістю, адаптивністю, прагненням до перемоги, ініціативністю, співчуттям, компетентністю, командною працею.

Велику увагу на уроці приділяю мотивації, яка фокусує увагу дітей на проблемі й викликає інтерес до теми уроку.


  - Під час роботи у 5-6 класах використовую художнє моделювання емоцій у 


   музиці та живописі за програмовими літературними творами, аутотренінги,


   використання методу «Купол», коли подумки дитина захищається від негативних думок 

  уявним куполом, самоспостереження, самооцінку, гру «чужа роль» та ін.



-   У 7-11 класах використовую емоційні оцінки явища. Метод несподіванки, метод 


концентрації  чужої ідеї, метод накопичення напруги, метод естетизму, метод загострення високого змісту живопису, музики і літератури, «Стріловловлювач», який блокує неприємні ситуації, «Друга пара очей», коли діти стараються глибше проаналізувати вчинок героя, приміряючи ситуацію на себе.



Для кожної групи школярів, в залежності від здібностей, використовую таке коло прийомів:


«Емоційне заохочення». Необхідно вселити в дитину віру в себе. Слід похвалити її за будь-що, навіть за щось незначне – усмішкою, поглядом дати зрозуміти, що серце, душа вчителя розкриті для неї.



* «Сходинки до успіху» - крок за кроком підніматися разом з учнем сходинками знань, віри дитини у власні сили.

*«Емоційне блокування» - це обмеження розгортання образи, розчарування, втрати віри у власні сили. Необхідно допомогти учневі пересилити свою невдачу, знайти її причину, переорієнтувати його з песимістичної оцінки на оптимістичну.

Стабілізація» - створення умов для того, щоб загальна позитивна реакція класу на діяльність учня не стала одноразовою, а, по можливості, часто повторювалася.

Даю шанс» - спеціально підготовлена педагогом ситуація, за якої дитина дістає можливість неочікувано для самої себе розкрити власні можливості, здібності.

*«Емоційний сплеск» - це спроба дати емоційний заряд упевненості в тяжку для учня хвилину, нагадавши йому про його великі інтелектуальні можливості, звільнити від психологічної затисненості енергію, думку, знання.

*«Обмін ролями». Прийом дає учням можливість перевтілитися у когось іншого: учителя, автора, героя.

*«Створення ситуації змагань» - Інтелектуально-творче змагання під педагогічним контролем.

    *«Допомога друга» - вчасна допомога учневі від вчителя і від учнів.

     *«Еврика» - прагнення вчителя активізувати в учня нехай маленьке, але власне відкриття,       щоб діти могли відчути смак до нового, до краси процесу пізнання.






4 комментария:

  1. Ніно Яківно! Матеріал дуже цікавий, видно руку Майстра. Впевнена, що учасники методичної студії використають його в практичній роботі. Дякую

    ОтветитьУдалить
  2. Тема правильного, ресурсного використання методів емоційного інтелекту, зараз дуже актуальна, тим більше на уроках зарубіжної літератури. Для дітей це найкращий спосіб пропрацювати власні емоції, проаналізувати емоції героїв та певної ситуації і зробити потрібні для себе висновки.

    ОтветитьУдалить
  3. Ніно Яківно, дякую за методичні знахідки та матеріал! Емоційний інтелект важливо розвивати і в собі, і в учнях (обмежене спілкування поза віртуальним світом має свої негативні наслідки). Заохочення та позитивна оцінка мотивує до вивчення предмету, цікаві прийоми та методи варто використовувати на кожному занятті, щоб сформувати інтерес до навчання на уроках літератури.

    ОтветитьУдалить
  4. Ніно Яківно,дякую за цікавий матеріал та доступність викладу. Урок літератури вирізняється з-поміж інших предметів особливою емоційною атмосферою. Тому, готуючись до уроку, ми маємо продумати можливе використання методів та прийомів, які дозволять викликати емоційне піднесення у дітей.

    ОтветитьУдалить